Samorząd chce przejąć linie kolejowe od PKP

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16
Napisano dnia: 2018-10-05 12:06:04
Reklama

Samorząd Województwa Dolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władz województwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samy zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcy zyskają nowe połącznia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. O szczegółach na czwartkowej konferencji prasowej mówili: marszałek Cezary Przybylski, członek zarządu Jerzy Michalak, radni Patryk Wild i Julian Golak, burmistrz Karpacza Radosław Jęcek oraz sekretarz miasta Złotoryja Włodzimierz Bajoński.

Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras w różnych częściach regionu.

„Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który  znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować" – mówił po czwartkowej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.

Samorząd oczekuje równocześnie zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długości zarządzanej sieci kolejowej.
 
„Te nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchu regionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych. Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków" - wyjaśnia radny wojewódzki Patryk Wild.

„Uważam, też, że przejęcie i uruchomienie tych linii będzie miało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie. Chcemy zapewnić odpowiedni dojazdu do naszych atrakcji turystycznych. Dzięki przejęciu zaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają między innymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój,  Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe: Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz  jeden  obszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11 pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowanie dojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej, Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego” - dodaje radny.

„Ta inicjatywa cieszy mnie zwłaszcza ze względu na możliwość dojazdu koleją do dolnośląskich uzdrowisk. To ma  duże znaczenie dla ich atrakcyjności. Klientami uzdrowisk są często osoby, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą np. prowadzić samochodów" - mówi radny Czesław Kręcichwost, długoletni burmistrz Kudowy Zdroju.
 
„Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie - dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi   pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi” – mówił marszałek Cezary Przybylski
 
Zdaniem radnego Juliana Golaka realizacja inwestycji kolejowych dedykowanych obsłudze ruchu towarowego może być przeprowadzana we współpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi obsługą zakładów produkcyjnych pociągami towarowymi.

 
Wykaz planowanych do przejęcia odcinków linii kolejowych

L.p.

Nr linii

Początek odcinka

Koniec odcinka

1

340

Mysłakowice

Karpacz

2

308

Ogorzelec

Jelenia Góra

3

322

Kłodzko Nowe

Stronie Śląskie

4

372

Bojanowo

Góra Śląska

5

869/291

Wałbrzych Szczawienko

Boguszów Gorce

6

316

Chojnów

Rokitki

7

317

Gryfów Śląski

Mirsk

8

336

Mirsk

Świeradów-Zdrój

9

310

Kobierzyce

Piława Górna

10

283

Jelenia Góra

Lwówek Śląski

11

284

Jerzmanice-Zdrój

Lwówek Śląski

12

303

Rokitki

Przemków Odlewnia

13

345

Kamienna Góra

Ogorzelec

14

312

Marciszów

Jerzmanice Zdrój

15

302

Strzegom

Marciszów

16

335

Henryków

Targowica

17

319

Strzelin

Łagiewniki

18

317

Lubomierz

Gryfów Śląski

19

318

Srebrna Góra

Bielawa Zachodnia

20

330

Kamienna Góra

Okrzeszyn

21

327

Nowa Ruda Słupiec

Radków

22

318

Srebrna Góra

Nowa Ruda Słupiec

Komentarze:
Aparatpiszy12
Piątek, 2018-10-05 12:30
To jest kiełbasa wyborcza!
Nie ma to najmniejszego sensu, inwestować taki wielkie środki na ratowanie dawno umarłych kolei.
Ratowanie pochłonie pieniądze które można przeznaczyć na drogi.
Stare torowiska można użyć jako podbudowę ścieżek dla rowerów.
Turystyka rowerowa jest coraz bardziej popularna, a kolejowa odchodzi do lamusa.
Do pracy i tak każdy jeździ autem .
Polacy wszyscy mają dziś samochody .
Aparatxzxa
Piątek, 2018-10-05 14:06
I tak i nie po prostu nakazać w ramach ekologii transport piasku ze żwirowni i innych dużych rzeczy koleją i tyle ...
Aparatzenek m.
Piątek, 2018-10-05 14:36
drogi zróbcie i wyremontujcie może zapytajcie wyborców ile płaca za naprawy zawieszenia....
Aparatkociol
Piątek, 2018-10-05 16:11
Do rowerzysty: ścieżki rowerowe to mozna budowac gdzie indziej a tam gdzie jest szansa na powrót kolei to jak najbardziej trzeba odbudowywać i przywracac ruch kolejowy.

Zenek m. proponuję się przesiąść na rower wszak to jest cudo, które tak zachwala piszy12
AparatKolei
Piątek, 2018-10-05 16:22
Ja jestem zatym aby w końcu coś zrobili z tą koleją u nas, jakoś innym miastom się opłaca mieć kolei a unas nie. Szkoda aby nasza stacja i ogólnie trasa kolejowa poszła do piachu.Dzisiejszy stan tego wszystkiego jest makabryczny.Owszem drogi też są ważne ale kolej też powinna być,tyb bardziej że to opłaci się miastom.
AparatGośc
Piątek, 2018-10-05 16:25
Zenek m - drogi należy jak najbardziej wyremontować i z pewnością będzie się to robić. Na inwestycje kolejowe są przyznane pieniądze z UE i na nic innego nie można ich przeznaczyć. Jeżeli się ich nie wykorzysta to poprostu przepadną.Dlatego jeżeli jest możliwość przywrócenia ruchu kolejowego na niektórych z wymienionych linii kolejowych to jak najbarziej trzeba to zrobić.
AparatGość-Świeradów Zdrój
Piątek, 2018-10-05 16:30
Piszy12 - tam gdzie jest możliwość i szansa na przywrócenie ruchu kolejowego to należy to robić. Turystyka rowerowa fajna sprawa a kolej może i powinna być jej elementem uzupełniającym. Druga sprawa, pieniądze przeznaczone na inwestycje kolejowe można wykorzystać tylko i wyłącznie na ten cel, w przeciwnym razie przepadną.
Aparatpiszy12
Piątek, 2018-10-05 17:22
Nikt nikomu tyle nie da - ile obieca mu polityk!
Aparatpiszy12
Piątek, 2018-10-05 20:10
Nie jestem ekonomistą , ale wykorzystanie pieniędzy z funduszy strukturalnych nie jest takie proste potrzebny jest wkład własny samorządu .
Budżet samorządu jest w kiepskim stanie ,politycy warszawki ciągle wymyślają nowe zadania dla samorządu , ale nie dają pieniędzy na realizacje tych pomysłów np:oświata ciągle coś nowego ,a wszystko gminy muszą to finansować w większości z środków własnych.
Jaki sens ma odbudowa kolei np. Lwówek -Jerzmanice Zdr., czy Lubomierz - Gryfów
W Lwówku ,, diabeł mówi dobranoc a w Lubomierzu nawet diabła nie ma"
Zakładów przemysłowych takich aby potrzebny był transport kolejowy nie ma wcale.
W Rakowicach wielkich są zakłady i mają połączenie kolejowe z Węglińcem , Nowy ląd ma również połączenie kolejowe.
Więc jaki sens ma tak wielka inwestycja , co będą te pociągi woziły. powietrze?
Turystów , jeśli tak to ilu będzie tych chętnych.
Jesteśmy biednymi gminami i powinni włodarze zacząć od ściągnięcia inwestorów ,przygotować tereny przemysłowe.
Transport będzie potrzebny jak będzie co wozić,
Transport jest najmniejszym problemem, tylko drogi naprawić i wszystko będzie działało.
Takie jest moje skromne zdanie.
Pozdrawiam Adwersarzy
Aparatniebieskie_oko
Sobota, 2018-10-06 12:52
Połączenie Lwówka Śl. z Wrocławiem jest najprostsze i najtańsze w tych wariantach. Wystarczy wyremontować dosłownie kilka kilometrów torowiska Lwówek - Niwnice, aby przywrócić tam prędkość pociągu do 60 km/h. Wówczas połączenie Lwówek-Nowogrodziec-Zebrzydowa-Bolesławiec-Legnica-Wrocław da się przejechać do 2 godzin, tj. tyle, ile potrzebuje PKS/bus na przejazd ze Lwówka do Wrocławia. Jeszcze 8 lat temu było takie połączenie z przesiadką w Zebrzydowej.
Aparatzz
Sobota, 2018-10-06 14:20
Mirsk - granica państwa. Połączenie z Czeskimi Jindrichovicami. Zapomnieli?
Aparatemeryt
Poniedziałek, 2018-10-08 09:18
Bogaci Szwajcarzy maja super koleje. Nie wszyscy ludzie w Polsce maja samochody. Starsi ludzi czesto juz nie moga prowadzic samochodu. Pamietam czasy gdy na zakupy do Jeleniej Góry jezdzilo sie pociagiem. Pociągi chodziły ze Lwówka co 2 godziny. Czas przejazdu taki sam (a w zimie nawet szybciej), parkingu nie szukasz a i piwo można wypić.
AparatPaweł
Poniedziałek, 2018-10-08 14:51
A czy planowana jest też budowa przystanku kolejowego w Radoniowe na trasie Gryfów Śląski - Jelenia Góra? Niemal przez środek miejscowości przebiega trasa kolejowa, a nie ma w niej przystanku. W Radoniowie znajduje się przepiękny zabytkowy kościół i przebiega przez wieść rowerowy szlak papieski. Można też powędrować na najwyższe wzniesienie Wzniesień Radoniowskich, skąd rozpościera się panorama na całe Karkonosze od Śnieżki po Szrenicę i całe Góry Izerskie.
Dodaj komentarz

Kalendarz wydarzeń

Prev
Październik 2018
Next
Po Wt Śr Cz Pi So Nd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Mini_otwarcie-dw-360-2018
Czwartek, 2018-10-18
List_mini_wieslaw-ziolkowski-
Czwartek, 2018-10-18
List_mini_kww-karol-wilka-2018-10
Czwartek, 2018-10-18
List_mini_policja-kontrola-predkosci
Czwartek, 2018-10-18
List_mini_wlen-przedwyborcza-debata
Czwartek, 2018-10-18
List_mini_walec-drogowy
Czwartek, 2018-10-18
List_mini_burmistrz-przelomu-wiekow
Czwartek, 2018-10-18
List_mini_czujka
Środa, 2018-10-17
List_mini_pielgrzymy-karpacz
Środa, 2018-10-17
List_mini_re-konstrukcja
Środa, 2018-10-17
List_mini_edzie-rewitalizacja-parku-w-lubomierzu
Środa, 2018-10-17
List_mini_cezary-przybylski-popiera-niezaleznych
Środa, 2018-10-17
List_mini_woda-nie-do-spozycia
Wtorek, 2018-10-16
List_mini_artur-mazur-pis-2018
Wtorek, 2018-10-16
List_mini_inauguracja-sportowego-roku-szkolnego
Wtorek, 2018-10-16
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
Aktualności | Wydarzenia | Ludzie | Samorząd | Na sygnale | Wywiady | Historia | Galeria | Ogłoszenia |  Reklama | Praca