Dlaczego Spirifer odszedł z Lwówka Śl.?

A A A Pdf Print16x16 Mail16x16
Napisano dnia: 2017-07-19 17:13:50
Podczas wczorajszej konferencji prasowej władze Lubania i TG Spirifer przedstawiły plany związane z organizacją Sudeckiego Festiwalu Minerałów w Lubaniu, a jednocześnie padły wyjaśnienia dotyczące rozstania z Lwówkiem Śląskim.

Lwóweckie władze zapewniają, iż Lwóweckie Lato Agatowe było i do końca świata będzie w Lwówku Śląskim. Władze Lubania oraz Towarzystwo Geologiczne Spirifer potwierdzają, że nie zabierają Lwówkowi Śląskiemu LLA. W Lubaniu powstaje zupełnie nowa impreza – Sudecki Festiwal Minerałów. Jednak jak twierdzi Pan Tomasz Praszkier Prezes TG Spirifer spośród 45 wystawców, którzy byli w tym roku w Lwówku Śl. tylko 3 zadeklarowało, iż w przyszłym roku będzie na LLA, a reszta już zapisała się na Festiwal do Lubania.
 
Tuż po zakończeniu Lwóweckiego Lata Agatowego z pierwszą roboczą wizytą do Lubania zawitało około 50 kolekcjonerów. Organizacja Sudeckiego Festiwalu Minerałów wymaga wielu uzgodnień i przygotowań. Dlatego na rok przed jego otwarciem do Lubania przyjechała międzynarodowa grupa kolekcjonerów i naukowców mineralogów na krótką wizję lokalną.

Jak informuje Łużyckie Centrum Rozwoju w Lubaniu wśród zwiedzających miasto znalazł się m.in. Joaquim Callén – fotograf i redaktor czasopisma mineralup.net, prof. John Rakovan z uniwersytetu w Miami – współredaktor najstarszego czasopisma mineralogicznego na świecie rocksandminerals.org, Jolyon Ralph twórca największej mineralogicznej encyklopedii internetowej na świecie mindat.org

W związku z przenosinami Towarzystwa Geologicznego Spirifer do Lubania we wtorek 18 lipca 2017 odbyła się konferencja prasowa, na której władze Lubania i TG Spirifer przedstawiły plany związane z organizacją przyszłorocznej, wielkiej imprezy w Lubaniu, a jednocześnie padły wyjaśnienia dotyczące rozstania z Lwówkiem Śląskim.


Na zdjęciu od lewej: Łukasz Tekiela, Arkadiusz Słowiński, Tomasz Praszkier - fot.: eLuban.pl

Tomasz Praszkier Prezes TG Spirifer podczas konferencji wyjaśnił, iż na Sudecki Festiwal Minerałów zapisało się już ponad 50 wystawców. Podczas Festiwalu dla szerokiej publiczności będą dostępne trzy wystawy zlokalizowane w obrębie Starego Miasta. Jedna z tych wystaw będzie gromadziła prywatne kolekcje, które będą brały udział w konkursie. Na przyszły rok zaplanowane jest 20 gablot, dla 20 czołowych kolekcjonerów z kraju. Drugą wystawą, będzie wystawa, która zorganizowana zostanie w Muzeum w Lubaniu, skoncentrowana na pokazach złota. Jednym z prezentowanych tam eksponatów, będzie największy okaz złota rodzimego, które kiedykolwiek zawitał do Polski. Będzie to okaz kolekcjonera z Newady USA o wartości ok 4 milionów złotych. Trzecia wystawa zostanie zlokalizowana w Muzeum Regionalnym, w Baszcie i będzie gromadziła minerały Sudetów zachodnich.
Oczywiście nie zabraknie także festynu, giełdy minerałów i giełdy biżuterii oraz wielu atrakcji dla odwiedzających w tym czasie Lubań gości. 
Planowana jest także wielka konferencja mindat.org. Mindat.org jest największą encyklopedią mineralogiczną. Będzie również patronem medialnym SFM. I prawdopodobnie ok. stu mineralogów zarówno z Polski jak i z zagranicy będzie brało w niej udział.  

Arkadiusz Słowiński Burmistrz Lubania wyjaśnił, iż impreza będzie podzielona na dwie części. Pierwsza to ta merytoryczna, trwająca codziennie od rana do wieczora, a druga część to część koncertowa. Burmistrz Lubania potwierdził także, iż odbywająca się dotychczas w ostatni weekend czerwca LAWA zostaje przeniesiona i koncerty wielkich gwiazd będą odbywały się podczas Sudeckiego Festiwalu Minerałów, który ma być wielką i sztandarową imprezą miasta.

Tomasz Praszkier Prezes TG Spirifer odpowiadając na pytania dziennikarzy zdradza powody rozstania z Lwówkiem Śl. i podaje kwoty, jakie dotychczas miasto kosztowała część merytoryczna.

- W Lwówku Śląskim zmieniły się priorytety i w tej chwili władze są nastawione bardziej na koncerty, popcorn, piwo i tego typu atrakcje, jakby część merytoryczna przestała być interesująca, dlatego my, jako kolekcjonerzy, pasjonaci, ludzie, którzy chcą krzewić wiedzę mineralogiczną postanowiliśmy szukać bardziej przyjaznego nam terenu. – mówi Tomasz Praszkier, który stanowczo zaprzecza plotkom jakoby TG Spirifer chciał za organizację tegorocznej części merytorycznej 300% więcej niż w latach poprzednich. – Koszty wystaw oraz naszej aktywności, którą mieliśmy w Lwówku Śląski się wahały w różnych latach były różne, ponieważ robiliśmy to z różnym rozmachem. To zależało od budżetu, zależało od środków unijnych. Przez 15 lat współpracy te koszty wahały się pomiędzy 20 tysiącami a 80 tysiącami złotych, które Miasto wkładało w część merytoryczną. Te koszta obejmowały przygotowanie wystawy głównej, gdzie na przykład zapraszaliśmy wystawców z Polski i zagranicy, którzy tu musieli przyjechać, trzeba było ich przenocować itd., montaż imprezy, który trwał ponad tydzień, zaangażowanych w to było ok. 10 osób, którym trzeba było zapłacić oraz demontaż imprezy, który odbywał się po 100 dniach.
Było to robione po kosztach Nigdy z tego tytułu nasze Stowarzyszenie nie miało z tego tytułu żadnych zysków. Jedyne dwa razy, kiedy był wykazany jakikolwiek zysk, został on przeznaczony dla wolontariuszy, którzy zarobili bodajże ok 200-300 złotych na głowę za przygotowanie wystawy. Przez dwa lata nasze Stowarzyszenie dokładało kwoty rzędu 20, 30 tysięcy, gdyż miasto nie posiadało wystarczających środków na organizację tej wystawy.
  – wyjaśnia Prezes Towarzystwa Geologicznego Spirifer, który dodaje, iż rozmowy dotyczące XX rocznicy LLA trwały od dwóch lat. Mówione było, iż z okazji tej okrągłej rocznicy trzeba zrobić coś specjalnego. Tu Prezes podaje także koszty organizacji części merytorycznej XX LLA  (szczegóły w materiale wideo)

Na marginesie dodajmy, iż w 2014 roku koszty wynosiły 52 tysiące złotych Natomiast jak wynika z informacji prezentowanych przez TV Łużyce władze Lwówka Śl. na tegoroczną (2017) część merytoryczną zabezpieczyły w budżecie kwotę 25 tysięcy złotych.

- W trakcie negocjacji okazało się, że Miasto (Lwówek Śl.) nie jest de facto zainteresowane wkładaniem pieniędzy w tą część imprezy jednocześnie powiększając budżet do 300 tysięcy na koncerty disco polo, watę cukrową i tego typu rzeczy. Po prostu priorytety się zmieniły. Tak, więc nie jest tak, że kwoty, które padały były jakieś inne niż we wcześniejszych latach, kwoty były uzgodnione ponad rok wcześniej i po prostu ze strony miasta zaczęły się zmieniać możliwości, ale nadal pieniądze nie były najważniejszą częścią problemu. Problemem było to, że Miasto po prostu miało inne priorytety i nie było zainteresowane włożeniem odpowiedniej pracy do części mineralogicznej. Tak jak mówiłem dokładaliśmy do dwóch Lat Agatowych i byliśmy gotowi dołożyć do kolejnej edycji Lata Agatowego, natomiast o prostu sposób, w jaki została potraktowana nasza inicjatywa, to, co myśmy proponowali był to sposób skandaliczny, dlatego nasza współpraca się nie ułożyła. – mówił podczas konferencji prasowej Tomasz Praszkier. 

Polecamy obejrzeć całą konferencję prasową nagraną i udostępnioną nam przez portal eLuban.pl.

Komentarze:
AparatXxx
Środa, 2017-07-19 17:54
No jasne to było widać po tym lecie agatowym tylu zespołów w życiu nie byloale przecież MIASTO jest bogate
Aparatkluczyk
Środa, 2017-07-19 18:22
pozamiatane...
AparatMaciej
Środa, 2017-07-19 18:39
Lato Agatowe jak w tym roku było to widoczne jest ogromną i co raz większą imprezą. Koncert są super i przyciągają tłumy. A przy okazji jest giełda minerałów i wystawa. Za rok też tak będzie, będzie wystawa bo nie jeden gościu światem minerałów rządzi. Damy radę bez tego typa. Natomiast Lubań a w sumie władzę Lubańia pokazały żeby trzymać się od nich z daleka.
Aparatwasek
Środa, 2017-07-19 20:09
parafrazując "Miałaś chamie złoty róg został ci się jenot i sznur" szkoda;/
AparatLwowek
Środa, 2017-07-19 21:12
I bardzo dobrze niech sie przenosza lwowek placil za wystawe w srodku obok ratusza gdzie nikt nie chodzil brawa dla burmistrz ze poginila ich beda chociaz pieniadze na jeszcze lepsze zespoly. Lato Agatowe jest i bedzie
AparatMojesz
Środa, 2017-07-19 21:20
Zainteresowanie S(y)F(e)M w Lubaniu malutkie, co widać po ilości komentarzy (0) na stronach www lubańskich mediów.
AparatGulu Żula
Środa, 2017-07-19 21:22
Nie wiem czemu w alternatywie nie powstanie impreza związana z historia browarnictwa w naszym miescie. Przecież najstarszy browar w Polsce do czegoś zobowiązuje. Po co nam kamyki jak mamy materiał na imprezę dla smakoszy piwa. Zaprosić regionalnych producentów piwa z kraju i ze świata. Taki lwówecki oktoberfest. Szkoda tylko że władze miasta nie potrafią dogadać się z właścicielem lwóweckiego browaru żeby taka imprezę pociągnąć. Piwo lubi wiele osób, a kamyczki? Odpowiedź jest prosta. Ludzie pomyślcie o tym gdy jest okazja.
AparatTe ! Maciej !
Środa, 2017-07-19 21:31
Weź se młotek i puknij się w ten pusty, PSL-łeb. Trzeba być naprawdę wyjątkowym tumanem żeby myśleć że LLA od 20 lat się rozwija i stale przyciąga ludzi głównie koncertami. LLA czy bolesławieckie Święto Ceramiki to imprezy, które się uchowały i rozrastają z uwagi na ich wyjątkowość i sztab ludzi, którzy je organizują. Niestety nasze miasto ma wyjątkowego pecha i teraz Janusze Zarządzania z PSL zaorzą nasze miasto. Amen.
Aparatalek
Środa, 2017-07-19 22:43
proszę przeczytać protokół z sesji Rady Miasta z miesiaca Maja br na BIP/ tam jest wyjasnienie dlaczego tej ekipy nie ma w tym roku na LLA za 110 tys zł Brawo Pani Burmistrz!!!!
Aparatdo Macieja
Środa, 2017-07-19 23:37
oczywiście że będzie wystawa, tylko na jakim poziomie?? Polecam porównać tą aktualną z poprzednimi... no i jakoś poza uniwerkiem do konkursu nikt nie stanął...
Aparatlop
Czwartek, 2017-07-20 05:43
Żeby browar lwówecki zaistniał to trzeba jeszcze pogonić jednego gościa co obstawił niemal cała imprezę Tyskim,jedzeniem i jeszcze może czymś.
A jest to znana postać lwówecka.
Aparatabc
Czwartek, 2017-07-20 07:47
po przeczytaniu komentarzy aż mi przykro, że większość z Was jest tak płytka, że nie interesuje się niczym poza wypiciem piwa i poskakaniu przy disco polo. brawo ludzie, uwsteczniacie się
AparatMieszkaniec
Czwartek, 2017-07-20 09:26
Facet ot tak chce za giełdę większą kasę i miasto z naszych podatków ma dać?!! W tym roku było chyba najwięcej ludzi w historii Lata Agatowego i nie było wystawy organizowanej przez tego pana a Wystawa była też piękna. W następnym roku też tak będzie
Aparatmiłośnik LLA
Czwartek, 2017-07-20 11:52
Wobec takiego stanu rzeczy trzeba jak najszybciej podjąć działania na rzecz ratowania LLA. Szybko ogłosić przetarg na obsługę merytoryczną imprezy w 2018 r. (postawić wysokie standardy dot. wystawy głównej), w tej chwili rozpocząć szerokie konsultacje i rozmowy z wystawcami, znaleźć nowego, atrakcyjnego partnera, najlepiej w postaci zagranicznego miasta, w którym odbywa się podobna impreza, i zacząć już promować XXI LLA w przestrzeni publicznej. Pamiętajcie, że póki co to Lwówek, nie Lubań kojarzy się z imprezą mineralogiczną, a Spiryfer to nie monopolista. Jedno jest pewne odpowiedź wobec działań Spiryfera i Lubania musi być szybka i ostra. Pomysły na nową formę czy jakieś święto piwa zamiast LLA jest błędem i oddaniem komuś 20 -letniej marki bez walki. Niestety konkurencyjną imprezę, zaplanowaną na zarezerwowany od lat dla Lwówka termin, trzeba zgasić w zarodku, jeżeli dorobek LLA ma przetrwać.
Aparatdo abc
Czwartek, 2017-07-20 12:23
w końcu normalny komentarz, popieram. Cieszcie się, że w ogóle macie igrzyska i chleb, ale polakom i tak, jak zawsze, będzie źle. Lwóweckie minerały i browar powinny mieć co roku swoje święto, zwisa mi czy ze Spiriferem czy innym towarzystwem. nawet sami mieszkańcy mogą wystawiać swoje minerały. mówiąc w Warszawie Lwówek Śląski ludzie od razu powinni kojarzyć to miasto z minerałami, najstarszym browarem i zachowanym średniowiecznym układem murów i zabytków. tylko tyle i aż tyle...
Aparatzbieracz
Czwartek, 2017-07-20 13:12
kto choć trochę jeździł po giełdach i orientuje się w światku mineralogicznym, ten wie ze Spirifer jednak monopolista jest w pewnym sensie - a na pewno ma największe kontakty zagraniczne, organizuje największe gieldy i wystawy na najwyzszym poziomie - także najwięksi kolekcjonerzy wspolpracuja z nim. Zasadnicze pytanie do burmistrz - co dalej? Z kim zamierza tworzyć część merytoryczną na poziomie znanym z poprzednich edycji? Bo to że będzie nie mam wątpliwości, tylko czy to będzie na tyle fajne, że ściągnie ludzi z zewnątrz, czy impreza będzie przyciagala tylko tlumy z bliskich okolic na wypasione koncerty i piwo...
A co z giełdą minerałów? Wg danych z tego i poprzednich edycji to ok. 50 stoisk z samymi minerałami, a teraz na konferencji padają słowa, że ponad 50 wystawców MINERAŁÓW zgłosiło chęć udziału w Lubaniu - czy zostanie więc giełda ze świecidełkami i festynowe stragany?
Aparatmiłośnik LLA
Czwartek, 2017-07-20 13:58
W pełni popieram! Jedynym sensownym działaniem, które nie pozwoli złapać wiatru w żagle lubańskiej imprezie i uratuje LLA jest zrobienie imprezy na mega wysokim poziomie. Niestety ta władza nie ma pojęcia jak to zrobić i to jest nasza tragedia.
AparatHampton przez same h
Czwartek, 2017-07-20 16:39
Drodzy włodarze Lubania. Proponuję zorganizować jeszcze święto szklanki na wzór Wielkiego Garnca z Nowogrodzca oraz Święto Ceramiki plus Jakuby Zgorzeleckie. Oczywiście w tych samych terminach co w tych miastach. Sąsiad sąsiadowi takie świństwo zrobił. Lubań wstyd
Aparatzz
Czwartek, 2017-07-20 17:00
Lwówek stać na disco-polo, ciepłe piwo i chleb ze smalcem i ogórkiem gdyż takie jest zapotrzebowanie przeciętnego mieszkańca. Dlatego też impreza żeglowała w stronę zwykłego jarmarku.
AparatCzesio
Czwartek, 2017-07-20 17:29
Niech Lwówek się przyłoży i da więcej kasy, bo jak nie Lwówek (mieszkańcy) zapłaci to Lubań (mieszkańcy) zapłaci, a ja wolę żeby Lubań wydał pieniądze na pożyteczniejsze rzeczy, w końcu to moje miasto. Jedno Lato Agatowe wystarczy, byłem w tym roku i było super.
Aparatdo miłosnika LLA
Czwartek, 2017-07-20 17:39
no własnie w tym rzecz - samorząd Lwówka nie jest zainteresowany wysokim poziomem wystaw, nie jest zainteresowany oplacaniem gosci, wykładami i promocją imprezy poza granicami, po prostu priorytetem stały się koncerty - czy to spirifer czy ktokolwiek inny, który robi cos na poziomie, z pasji i dla pasjonatów, trafia na kogoś nie zainteresowanego to oczywiste jest,że albo zrezygnuje albo poszuka sobie lepszego miejsca. No a co będzie z Lwowkiem - na pewno miejscowi ucieszą się z lepszych koncertów, za to kolekcjonerzy ucieszą się z nowej imprezy, na ktorej priorytetem sa minerały, proste.
AparatJa
Czwartek, 2017-07-20 17:40
Ciekawe czy jest możliwość aby pani burmistrz się wypowiedziała w temacie co za rok, jakie ma plany na utrzymanie imprezy na wysokim poziomie. W trakcie tego Lata Agatowego mówili , że już mają zespoły w dużej mierze zakontraktowane,czy ktoś wie jakie
AparatObi
Czwartek, 2017-07-20 18:08
Czy ktoś z szanownych komentujących zadał sobie pytanie skąd się bierze KASA na LLA?
Koncerty przyciągają tłumy, ale tylko na godzinę, ci co przyjeżdżają posłuchać disco polo nie robią tu wielkich zakupów, bo nie to jest ich celem, więc jak dalej tak będzie to Gminy nie będzie stać nawet na zespoły zza miedzy :(
Do tej pory ludzi z okolicy przyciągały minerały i biżuteria. Bez tego to tylko franek na harmoszce bedzie młócił
Aparatmieszczuch
Czwartek, 2017-07-20 19:41
NieSzczęsne Zawadzki zaorzą nasze miasto na amen...
Aparatklejnot w koronie
Czwartek, 2017-07-20 20:29
Nasze miasteczko ma już naprawdę niewiele powodów do dumy. Brak przemysłu, brak infrastruktury sportowo-rekreacyjnej, brak aktywności, uciekająca młodzież, bezrobocie, żenujący poziom władz samorządowych. Jedyne co nam tak naprawdę zostało, z czego możemy być dumni to browar i lato agatowe. To w kontekście tych marek wymienia się Lwówek. Obrona tych klejnotów w koronie powinna być priorytetem ponad podziałami dla wszystkich. Nie ważne ile będzie to kosztować, trzeba utrzymać tę imprezę. Bez niej staniemy się totalnym zaściankiem, a lato agatowe stanie się niezauważalną lwówecką popijawą. Jeżeli ktoś nie rozumie znaczenia tej imprezy dla promocji miasta i chce ją zastąpić festynem wiejskim, nie powinien być burmistrzem.
AparatŻarty się skończyły
Czwartek, 2017-07-20 20:36
Szczęsna ma rok na uratowanie imprezy. Jeżeli ją pogrzebie i zrobi taką chałę jak w tym roku, gdzie tradycje imprezy zastąpiło disco polo, wyborcy pogrzebią ją w wyborach.
Aparatkuba
Czwartek, 2017-07-20 21:30
W życiu i biznesie ludzie mogą pójść swoją drogą. Dla mnie jest to normalne, że burmistrz nie wyda więcej niż ma. Firma ma ochotę na wielkie wydarzenie, ale nie za swoje. Każdy poszedł swoją drogą i ok. Nie rozumiem władz Lubania. Oczywiście maja ofertę i mogą z niej skorzystać. Tylko dlaczego zgadzają się ją zrobić w terminie LLA. Dla mnie to czysta hipokryzja i złośliwość ze strony firmy, ale dlaczego burmistrz Lubania chce w tym uczestniczyć. Niech im zaproponuje tydzień później, tydzień wcześniej i będzie w porządku. A tak jest czystym burakiem złośliwcem.
Aparatfart
Czwartek, 2017-07-20 22:37
Ale na organizację takiej imprezy ktoś wydaje zgodę. Więc co 20 lat było LA, pieniądze z podatków szły , to teraz kto wydał zgodę na organizacje w ten sam czas imprezy w Lubaniu.... Kiedyś przy wyborach jedena Pani ważna przyjeżdżala i obiecywała wsparcie drugiej. No i ja się pytam gdzie ona teraz jest???? A nie przepraszam ta druga już jest najważniejsza
AparatŻarty się skończyły ???
Piątek, 2017-07-21 01:06
"Szczęsna ma rok na uratowanie imprezy." Co Ty bredzisz! Przecież ta baba nic nie potrafi zrobić, wystarczyło się nie wtrącać i nie byłoby problemu ratowania LLA. Ale nieee! Ona chciała pokazać wieśniakom z Warszawy kto tu rządzi! I pokazała. Trzeba ją wywieźć na przysłowiowej taczce razem z jej klakierami.
Aparatdo Pana Kubusia
Piątek, 2017-07-21 01:13
Piszesz Pan, że - tu cyt. "Dla mnie jest to normalne, że burmistrz nie wyda więcej niż ma". Otóż informuję Jaśnie Pana, żeś Pan tutaj jakąś propagandę robisz, ponieważ kasa która miała zasilić wystawę główną pn. Najlepsze Minerały z Polskich Zbiorów, została przeznaczona dodatkowo na część koncertową. Jednym słowem Pani Burmistrzowa myśli jak sołtysowa. Czy w naszym mieście naprawdę nikt nie ma jaj żeby jej powiedzieć s......... !!!
AparatAGATY - to Lwówek Śląski
Piątek, 2017-07-21 09:12
Nikt nie przebije Agatów z okolic Lwówka Śląskiego, dlatego impreza powróci do właściwej macierzy i koncepcji założycieli LLA. Nareszcie Agaty będą priorytetem a one ściągają rzeszę ludzi. Najpiękniejsze ich kolekcje będą eksponowane w Lwówku.
Już teraz zadeklarowała się czołówka światowa że tradycje LLA będą tu kontynuowane. Jest szereg wystawców którzy deklarują się o pozostaniu w Lwówku i innych którzy do tej pory nie byli tu do tej pory dopuszczeni lub zostali ignorowani. Lwóweckie XXI Agatowe Lato to brzmi dumnie i tej liczby już nikt nie przebije. Gratuluję Spiryferom że zorganizują stosunkowo blisko mineralogiczną imprezę a Pani Burmistrz Lwówka że kontynuuje LLA które zawsze będzie Perłą tego regionu. Tym sposobem będziemy mieć NAJWIĘKSZĄ MINERALOGICZNĄ IMPREZĘ E POLSCE bo rozciągniętą na kilkadziesiąt kilometrów
AparatAgatka
Sobota, 2017-07-22 13:36
Bucha ha ha!!! "Już teraz zadeklarowała się czołówka światowa że tradycje LLA będą tu kontynuowane." Kolejny klakier nieSczęsnej Burmistrzowej próbuje zaklinać rzeczywistość, ze niby nic się nie stało.
Aparatfeliszek
Poniedziałek, 2017-07-24 08:43
zamiast kolekcji minerałów proponuję zrobić konkurs zbierania buraków, ziemniaków, ogórków i innych płodów rolnych np we wsi Mojesz. Nowe hasło w Płóczkach agaty w Mojeszu buraki
AparatAnonim
Wtorek, 2017-07-25 17:06
Ja osobiście tego nie popieram było to święto Lwówka które było tu od 20lat. Najlepiej zabrać ze Lwówka wszystko przez to Że jest biedniejsze i nie ma żadnej swojej galerii.
AparatMieszkanka Lwówka
Środa, 2017-07-26 12:23
To jest bardzo smutne,Lato Agatowe bardzo straciło na braku
profesjonalnej wystawy.Uniwersytet ma ubogie zbiory, wystarczają na zajęcia ze studentami.Ostatnie międzynarodowe wystawy były tak piękne,że zwiedzaliśmy je nie tylko w czasie trwania imprezy.Koncerty odbywają się w każdym miasteczku, a to był unikat, przykro.
Aparatmieszczuch
Sobota, 2017-07-29 12:41
Tak to jest, jak do władzy dopuszcza się miernoty.
Dodaj komentarz

Kalendarz wydarzeń

Prev
Grudzień 2017
Next
Po Wt Śr Cz Pi So Nd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Mini_komin-sie-pali
Poniedziałek, 2017-12-11
List_mini_pistolet-gazowy
Poniedziałek, 2017-12-11
List_mini_pijany-kierowca-ciagnika-2017
Poniedziałek, 2017-12-11
List_mini_sylwia-b--ilerehauge
Poniedziałek, 2017-12-11
List_mini_zwyciestwo-ap-gryfow-wymiarki
Poniedziałek, 2017-12-11
List_mini_czarni-lwowek-piensk-2017
Poniedziałek, 2017-12-11
List_mini_joanna-brodzik-renata-galik-wlen-2017
Poniedziałek, 2017-12-11
List_mini_koleje-dolnoslaskie
Niedziela, 2017-12-10
List_mini_grudzien-2017-kolizje
Niedziela, 2017-12-10
List_mini_policja-lubomierz
Piątek, 2017-12-08
List_mini_zerkowice-remont-drogi-297
Piątek, 2017-12-08
List_mini_orzel-pomnik-niwnice-chmielen
Piątek, 2017-12-08
List_mini_lubomierz-dla-izy
Piątek, 2017-12-08
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
Aktualności | Wydarzenia | Ludzie | Samorząd | Na sygnale | Wywiady | Historia | Galeria | Ogłoszenia |  Reklama | Praca